Swisha en gåva

Search Website

Våra driftkostnader

Överskott

Belopp du äger, i Svenska kronor ?
Beräknat på din khums förfallodatum.
Utländska valutor du äger i svenska kronor ?
Beräknat på din khums förfallodatum.
Skulder till dig som du förväntar dig ska återbetalas ?
Inkludera inte detta om det har redovisats tidigare räkenskapsår.
Ägodelar som inte används för försörjning ?
Detta inkluderar byggnader, gårdar, fabriker, varor, arbetsredskap och alla hushållsartiklar eller ägodelar som inte används för försörjning. Beräkna dessa till nuvärde om de förvärvats med överskottsinkomst på föregående år, och till självkostnadspris om de förvärvats med överskottsinkomst på kommande år. Om de förvärvats med en kombination av inkomst, beräkna dessa till nuvärde i förhållande till vad som förvärvats med överskottsinkomst på kommande år, och till självkostnadspris i förhållande till vad som förvärvats med överskottsinkomst på föregående år.
Finansiella avgifter ?
Detta inkluderar betalningen av nyckelpremien (surqufliah), betalningen av att använda jordbruksmark som ägs av staten, och betalningen av återupplivande av mark som är inhägnad och förberedd för bosättning. Beräkna dessa till nuvärde om de förvärvats med överskottsinkomst på vilket ett år inte har förflutit och till självkostnadspris om de förvärvats med överskottsinkomst på vilket ett år har förflutit. Om de förvärvats med en kombination av inkomst, beräkna dessa till nuvärde i förhållande till vad som förvärvats med överskottsinkomst på vilket ett år inte har förflutit, och till självkostnadspris i förhållande till vad som förvärvats med överskottsinkomst på vilket ett år har förflutit.
Belopp du använde innan din khums förfallodatum ?
Detta är kontanter som var föremål för khums före din khums förfallodatum, och som du redan har spenderat (t.ex. om detta är första året du betalar khums, trots att du har behövt betala khums tidigare år)
Utbytbara föremål som du har utnyttjat före din khums förfallodag. ?
Dessa är utbytbara föremål som tidigare var föremål för khums innan din khums förfallodag, och som du redan har använt. Beräkna dessa enligt nuvarande värde. Utbytbara föremål är sådana som fritt kan bytas ut eller ersättas, helt eller delvis, mot en annan vara av liknande natur. Exempel på utbytbara föremål kan vara, 1. livsmedel 2. valutor 3. råvaror 4. aktier. Det övergripande konceptet är att de kan bytas ut mot liknande föremål med samma värde på marknaden.
Icke-utbytbara föremål som du har utnyttjat före din khums förfallodag. ?
Dessa är icke-utbytbara föremål som tidigare var föremål för khums innan din khums förfallodag, och som du redan har använt. Beräkna dessa enligt nuvarande värde. Icke-utbytbara föremål är unika och individuella enheter eller objekt som inte kan bytas ut eller ersättas med exakt likadana exemplar. Till skillnad från utbytbara föremål, som kan bytas ut mot varandra på grund av sitt identiska värde, har icke-utbytbara föremål unika egenskaper eller attribut som gör dem unika och särskiljer dem från andra föremål i samma kategori. Ett exempel på icke-utbytbart föremål är digitala konstverk eller samlarföremål som har en unik identitet och inte kan ersättas med andra kopior.
Belopp som du redan har betalat med Sahm Al-Imams avsikt ?
Belopp du betalade med Sahm Al-Imams avsikt före din khums förfallodatum.
Belopp du redan har betalat med Sahm Al-Sadas avsikt ?
Belopp du betalade med Sahm Al-Sadas avsikt före din khums förfallodatum.

Avdrag

Kommersiella skulder ?
Inkludera alla kommersiella skulder du fortfarande är skyldig andra och är alla skulder som uppstår som ett resultat av kommersiella transaktioner och affärsrelationer. Det kan inkludera obetalda fakturor, lån eller kreditavtal som ingåtts mellan företag eller företag och deras kunder. Dessa skulder uppstår vanligtvis när en part utför en tjänst eller levererar varor till en annan part, och betalningen förväntas senare enligt överenskommelse eller kontrakt.
Återstående underhållsskulder tagna under det finansiella året ?
Inkluderar skulder som lånades under det finansiella året för boende (bostadslån), bil, etc. Vänligen hänvisa till mer detaljerade regler för redovisning av bostadslån.
Återstående underhållsskulder tagna under tidigare finansår ?
Inkluderar skulder som lånades under föregående finansår för boende (bostadslån), bil, etc. Tillgången (hus, bil, etc.) måste fortfarande vara i din ägo. Beräkna endast beloppet som du inte har dragit av från dina vinster under tidigare finansår. Vänligen hänvisa till mer detaljerade regler för redovisning av bostadslån
Belopp du äger som redan har betalats för khums ?
Beräknas på din khums förfallodag. Inkluderar återstående medel som var föremål för khums under tidigare år och som du redan har betalat khums på.
Anteckningar
  1. Din khums förfallodag är den första dagen du började arbeta eller bedriva verksamhet. Om du är pensionerad eller inte är anställd kan du komma överens om en khums förfallodag med en representant för marja’a, beräkna separata khums-år för varje vinst du gör, från den tidpunkt du gjorde den vinsten.
  2. Khums för kommersiella varor och fastigheter som är avsedda för handel bör betalas i enlighet med deras aktuella marknadsvärde, även om de köptes med vinster som ett år har passerat på, om inte priset de köptes för är högre än det nuvarande värde.
  3. Om beräkningarna visar att det belopp som ska betalas som khums är negativt på grund av uppehållsskulder, Då beräknas och exkluderas beloppet för uppehållsskulden, vilket motsvarar det belopp av khums som ska betalas för resten av objektet.
  4. Om underhållsskulder fullt ut betalas under det finansiella året, exkluderas denna summa från vinsten.
  5. Egendomar som inte omfattas av khums är:
    1. Egendomar som ägs genom arv:
    2. i. Pengar
    3. ii. Fastigheter
    4. iii. Föremål som kan överföras och liknande
    5. Ägodelar ägda av kvinnan från hemgift (mahr):
    6. i. Pengar
    7. ii. Guldsmycken
    8. iii. Hemmöbler och liknande
    9. c. Ägodelar som används för personliga eller familjemässiga försörjningar från vinsterna under det finansiella året:
    10. i. Bostadshem
    11. ii. Hemmöbler och liknande boendeföremål
    12. iii. Trädgårdar som används för fritid och för personlig nytta av deras frukt.
    13. iv. Egna eller familjebilar
    14. v. Djur som är till nytta för hushållet, som en ko för mjölk eller en höna för ägg.
    15. d. Skulder som ägs av andra som du inte förväntar dig att bli återbetald.
    16. e. Varor som köpts genom skuld som ännu inte har betalats tillbaka

Totalt belopp för Khums 0kr

Khums förfaller 0kr

Sahm al Imam som ska betalas 0kr

Sahm al Sada som ska betalas 0kr

Mejla mig Khums rapport

Våra driftkostnader

För att säkerställa transparens och trovärdighet, som är hörnstenarna i vårt arbete, innehåller denna sida information om driftskostnaderna för Al-Ayn Social Care Foundation International och dess medlemmar (gemensamt “Al-Ayn”).

Bakgrundsinformation

Al-Ayn grundades 2006 för att stödja och stärka föräldralösa barn som lever i fattigdom i Irak. Fram till 2012 var Al-Ayn endast verksamt i Irak och hjälpte till att genomföra unika program och insamlingsinitiativ för de föräldralösa barn som organisationen tog hand om.

Sedan 2012 har Al-Ayns insamlingsarbete expanderat till 15 länder runt om i världen, alla med samma mål att förse föräldralösa barn med grundläggande tjänster så att de kan bli självständiga individer som kan möta livets utmaningar på egen hand. 

I november 2021 grundades Al-Ayn International som en global medlemsorganisation för att stödja sina globala medlemmar runt om i världen, både fältmedlemmar och insamlingsmedlemmar. Hittills har Al-Ayn stöttat över 180.000 föräldralösa barn i Irak och Ghana.

De tjänster som Al-Ayn erbjuder 

Vårt omfattande stöd ger föräldralösa barn tillgång till följande

  • Månatligt ekonomiskt stöd för att lyfta sponsrade barn ur fattigdom
  • Psykologisk rehabilitering och terapi 
  • Hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalitet, inklusive behandlingar och mediciner 
  • Säkert boende
  • Fritidsaktiviteter 
  • Stöd till utbildning 
  • Kläder och skor 
  • Yrkesutbildning 
  • Personlig utveckling
  • Säsongsbetonat stöd och mycket mer.

 

Om du vill veta mer om vårt arbete, klicka här.

Varför behövs det en driftsbudget? 

För att säkerställa att en framgångsrik ideell organisation arbetar effektivt, etiskt och i linje med sitt uppdrag, och att den kan nå fler mottagare som drar nytta av dess välgörenhetsaktiviteter och tjänster, krävs en driftsbudget. Nedan följer exempel på några områden inom Al-Ayns arbete som kräver en driftsbudget:  

 

1. Implementering av ett privat sponsringsprogram

Olika avdelningar inom Al-Ayn International och dess medlemmar arbetar tillsammans för att registrera barn som är berättigade till fadderprogrammet och för att göra det möjligt för faddrarna att  stödja dessa barn. Detta arbete innebär bland annat:

  • Genomföra analyser för att verifiera det belopp som krävs för att ta ett barn ur fattigdom och uppfylla kraven för sponsring, samt studera marknadsfluktuationer och valutakurser för att kontinuerligt revidera detta belopp.
  • Besöka de familjer som kan vara berättigade till bidrag för att undersöka deras situation så att de kan registreras i Al-Ayn.
  • Genomföra en detaljerad bedömningsprocess för att säkerställa att familjerna är berättigade till stöd.
  • Genomföra kontinuerliga fältbesök hos de registrerade familjerna för att säkerställa att det stöd de får har en verklig effekt, och för att undersöka om det har skett förändringar i deras tillstånd som kräver justeringar av det stöd de får.
  • Att följa upp de olika behoven hos föräldralösa barn som är registrerade hos Al-Ayn och sträva efter att tillgodose dem genom de relevanta avdelningarna.
  • Att ta emot förfrågningar från givare som vill bli faddrar åt föräldralöst barn.
  • Etablera kontakt mellan givare och föräldralösa barn, följa upp givarnas betalningar och kommunicera med dem om de behov som kan uppstå hos de föräldralösa barnen.
  • Att ta emot de månatliga beloppen från givare, utfärda kvitton och vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att beloppet når det föräldralösa barnet.

 

2. Förberedelse, distribution och mottagande av Insamlingsbössor

Gåvorna är en viktig resurs när det gäller att ge stöd till tusentals föräldralösa barn. Olika avdelningar arbetar tillsammans för att se till att donationerna från våra insamlingsbössor når sina avsedda mottagare.  Detta inkluderar:

  • Produktion av insamlingsbössorna i fabrikerna i enlighet med gällande säkerhets- och hälsostandarder.
  • Distribuera insamlingsbössorna till givare via kontor, insamlingsorganisationer och posttjänster, och koppla varje insamlingsbössa till en givare genom robusta system.
  • Upphämtning av insamlingsbössor från givare.
  • Öppna insamlingsbössorna och beräkna beloppet i dem genom särskilda kommittéer. Därefter får givaren innehållet i bössan, och betalar beloppet digitalt.
  • Säkerställa att dessa donationer når de föräldralösa barnen.

 

3. Genomförande av Sadaqa Jariya-projekt

Al-Ayn har flera Sadaqa Jariya-projekt (pågående välgörenhetsprojekt) som tillhandahåller kontinuerliga tjänster till föräldralösa barn och deras familjer som är registrerade hos Al-Ayn. Detta inkluderar bostadskomplex, yrkesutbildningscenter, hälsokliniker och mycket mer.

Juridiska, tekniska och andra avdelningar arbetar med detta område, och de operativa förfaranden som bidrar till detta är bland annat:

  • Ta emot gåvor i form av fast egendom, mark och andra tillgångar, efter att ha säkerställt möjligheten att dra nytta av dem.
  • Slutförande av juridiska registreringsförfaranden för mottagna fastigheter och mark.
  • Genomföra nödvändig forskning om potentiella projekt för att kunna etablera projekt som är till största möjliga nytta för de registrerade familjerna.
  • Utarbetande av nödvändiga tekniska planer för byggande av projekt i enlighet med godkända standarder.
  • Uppföljning av projektens konstruktion och uppfyllande av nödvändiga yrkesmässiga standarder.
  • Uppföljning av projektkostnader och samordning med avdelningar för att samla in nödvändiga donationer för att slutföra projekten.
  • Projektledning efter avslutat projekt, inklusive underhåll, hållbarhet och fortsatt tillhandahållande av tjänster.

 

4. Uppföljning av föräldralösa barns olika behov

Al-Ayn följer upp behoven hos registrerade föräldralösa barn genom samordning mellan olika avdelningar. Detta inkluderar bland annat

  • Att tillämpa de rättsliga förfaranden som krävs för att få fram de identitetshandlingar som saknas för familjerna innan de registreras.
  • Besöka familjer regelbundet för att följa upp deras olika behov.
  • Att ta emot, lagra och distribuera donationer av naturaförmåner till registrerade familjer och dokumentera allt detta.
  • Att dokumentera registrerade föräldralösa barns hälsa och psykologiska tillstånd och samordna med specialister, kliniker och sjukhus för att tillhandahålla nödvändig behandling.
  • Att följa upp registrerade föräldralösa barns utbildningsstatus, bland annat genom att besöka skolor och samordna med institutioner och lärare för att genomföra utbildningskurser.
  • Att ta fram arkitektoniska planer för ombyggnad och renovering av hus för föräldralösa barn. 
  • Säkerställa avtal med ett antal vårdcentraler som tillhandahåller medicinsk vård för föräldralösa barn och deras mödrar.
  • Att tillhandahålla center som tar hand om föräldralösa barns utveckling och hjälper dem att övervinna många av de utmaningar som de går igenom.

 

5. Insamling av medel

För att kunna tillhandahålla sina tjänster och utöka sitt arbete är Al-Ayns förmåga att ta emot donationer avgörande. I samarbete med andra avdelningar utvecklar kommunikationsavdelningen marknadsföringsstrategier för att främja Al-Ayns arbete och samla in medel. Detta inkluderar:

  • Att producera publikationer som förklarar Al-Ayns arbete och hur det kan stödjas
  • Utforma webbplatser och förbereda dem för att ta emot donationer
  • Innehåll för sociala medier 
  • E-post för marknadsföring 
  • Digitala annonser
  • Ha introduktionsmontrar för att marknadsföra stiftelsens arbete
  • Organisation av evenemang för att sprida Al-Ayns verksamhet 

Ovan är exempel på arbete som täcks av driftsbudgeten, men även andra avdelningar arbetar för att säkerställa att tjänster levereras till våra förmånstagare. Det handlar bland annat om ekonomiavdelningen som bevakar alla konton och transaktioner och den juridiska avdelningen som bland annat följer upp alla juridiska frågor som rör Al-Ayns arbete inom olika områden. 

Finansieringskällor för vår driftbudget

Hittills har Al-Ayn kunnat finansiera sin driftsbudget genom de gåvor som Al-Ayns givare specialiserar för just detta ändamål.

Ta emot donationer för att täcka våra driftskostnader

Med tanke på vikten av att bidra till de löpande kostnaderna för våra givare själva, på samma sätt som det är viktigt för föräldralösa barn och behövande, på grund av den inverkan det har på dem i denna värld, och för att kunna fortsätta Al-Ayns arbete och utvidga det till andra länder och andra delar av samhället och tillhandahålla fler tjänster, har vi därför beslutat att öppna dörren för donatorer att stödja Al-Ayns driftsbudget. Detta för att säkerställa kontinuitet och expansion, och därmed öppna en ny dörr för donationer och belöningar.

Valfritt bidrag:

Donatorer kan välja att donera ett extra belopp till driftskostnaderna i kassan på vår webbplats när de gör någon typ av donation. 

Operativ fond:

Vi kommer att börja marknadsföra vår driftsfond för att uppmuntra givare att donera till Al-Ayns löpande kostnader för att säkerställa framsteg och expandering av Al-Ayns arbete och stödja de behövande.

För att stödja denna fond eller läsa mer, klicka här. 

Om du har några frågor, vänligen kontakta oss via e-post [email protected] eller telefon +46 73 866 77 03.